Soms zit ik een avondje YouTube door te spitten voor muziek gerelateerde zaken. Vaak resulteert dat in een dag(en) vullend documentaire binge watch lijst. Muziek is interessant, mensen achter de muziek nog interessanter.
Misschien leuk om die zoektochten openbaar te publiceren. Vandaag het verleden van het Doom en aanverwante genres. Na het beluisteren van het debut (Bleach) van Nirvana besloten dat die band het niet was voor mij (het pakte me op dat moment niet echt), ik had meer met de bootleg cassettebandjes van de band Katzenjammer en Kyuss (Sons of Kyuss) die rond gingen. Nirvana en Kyuss hebben veel overeenkomsten, maar de verschillen werden groter naarmate de bands en muzikanten zich verder ontwikkelde.
In mijn gehoor, en gevoel is de mate waarop Nirvana en Kyuss (en vervolg bands) de Black Sabbath invloed vormgaven het grote verschil.
Black Sabbath:
NERD ALERT!
Veel mensen denken dat het typische Sabbath geluid te danken is aan een soort van Fuzz effect. Dit is niet het geval, Tonny Iommi kreeg zijn typerende geluid in eerste instantie door een Dallas Rangemaster Treble Booster in een Laney LA 100 BL versterker te pluggen. De Dallas Rangemaster Treble Booster werd ook op het “Beano” album van John Mayall & The Blues Breakers with Eric Clapton gebruikt, een album geprezen om de gitaartoon, maar dat terzijde.
Het Fuzz geluid is een redelijk essentieel onderdeel van het stoner rock genre:
Metal:
De band Black Sabbath wordt de vader van de Metal genoemd. In mijn gehoor is het stoner rock dat na Black Sabbath kwam wat anders als metal.
Maar het feit blijft dat het weghakken van een paar vingertoppen de wereld verrijkt heeft met het lager stemmen van een gitaar, en het geluid van duisternis die dat met zich meebrengt.
Psychedelica:
De naam stoner rock verraad het al een beetje, psychedelica speelt een rol.
Stoner rock:
Met bovenstaande hoofd ingrediënten komen we tot de hoofdmaaltijd. Het nummer Sweet Leaf van het Black Sabbath album Master of Reality wordt door sommigen als de geboorte van stoner rock gezien.
Ik kan me echter niet voorstellen dat andere nummers van een hele andere band vooral invloed gehad heeft op het bas geluid in stoner rock. De band is Hawkwind, de nummers zijn in ieder geval Motörhead en Silver Machine de bassist is Lemmy Kilmister later bekend geworden met de band Motörhead.
Kyuss:
Paar van mijn favoriete nummers:
Na het uiteenvallen van Kyuss
Het uit een vallen van Kyuss zorgde voor een grote vloedgolf van bands die direct uit leden van Kyuss en andere muzikanten die het genre wel zagen zitten.
Volgende generatie?
Het stoner rock geluid heeft me tot nu toe begeleid van de wieg tot waar ik nu ben in mijn leven … zal het mijn graf halen met een volgende generatie?
Wensenlijstje voor de toekomst:
Instrumentaal graag, met een met mijn jaren meegroeiende nostalgie:
Een vleugje etnische volksmuziek mag ook, graag zelf:
Bovenstaande bands vallen mogelijk dan weer net in een subgenre, gitaargeluid is minder vervormd, gebruikt een wat andere drum en bas gevoel en intensiteit.